Inloggen Account aanmaken

Acceptatie

Acceptatie

Als je werkstress ervaart, denk je veel na om het op te lossen. Als je veel nadenkt en niet tot een oplossing komt, verergert de werkstress. Piekeren lijkt op een langspeelplaat die vastloopt in zijn groeven. Je herkent piekeren dan ook aan het feit dat je gedachten in cirkels gaan, zonder dat je tot een oplossing komt. Als je in bed piekert, kom je niet in slaap en raak je steeds verder verstrikt in negatieve gedachten.

Een manier om piekeren en werkstress te verminderen is het op een rijtje zetten van op welke spanningsbronnen je invloed hebt en op welke je geen invloed kunt uitoefenen. Als jouw leidinggevende een autoritaire man is, dan kun je daar meestal weinig aan veranderen. In dat geval kun je beter besluiten om de situatie te nemen zoals deze is. Blijf niet piekeren over zaken die je niet kunt veranderen. Door te accepteren schep je afstand tot de situatie, waardoor deze draaglijker wordt.

Voor acceptatie is moed nodig. Het betekent dat je het verzet tegen de situatie staakt, ondanks dat deze een vervelend gevoel bij je oproept. Piekeren brengt je in een spiraal van negatieve gedachten. Herken gepieker en laat het los. Door je te focussen op aspecten die je wel kunt beïnvloeden, en door andere zaken die je niet kunt beïnvloeden te accepteren, voorkom je werkstress. Verder aan de slag met loslaten en accepteren? Ga dan naar het onderdeel Acceptatie van de zelfhulpmodule.

Aan de slag met Acceptatie >>


Wil je de hele zelfhulpmodule volgen omdat je graag op verschillende onderdelen wil werken aan het herkennen en voorkomen van een burnout? Dat kan natuurlijk ook: start de zelfhulpmodule. Of lees eerst meer informatie over de zelfhulpmodule.