Inloggen Account aanmaken

Stress en ik

Stress en ik

Iedereen reageert anders op stressvolle situaties. Bepalend in welke mate iemand stress ervaart is de bron van spanning: het werk zelf, collega’s, de organisatie, veranderingen, werkomgeving of je carrière. Daarnaast speelt jouw reactie op spanning een rol, hoe ga je ermee om? Vlucht je of vecht je, ontloop je de spanning of doe je er iets aan? De spanning blijft of neemt toe als je vlucht. In actie komen maakt dat de spanning afneemt en daarmee de stress.

Lichamelijke balans

Jouw reactie op spanning wordt grotendeels bepaald door ervaringen uit het verleden en daarbij spelen gedachten een grote rol. Je gedachten bepalen je gevoel en vervolgens hoe je reageert op een situatie. Herken je jezelf hierin of wil je meer weten over wat je zelf kunt doen om beter te worden in ontspannen? Wil je beter de balans kunnen terugvinden tussen stress en rust? Ga dan naar het onderdeel Lichamelijke balans van de zelfhulpmodule.

Aan de slag met Lichamelijke balans >>

Bewustzijn

Je hebt meer invloed op je gedachten dan je denkt. Net zoals je je lichaam in fysieke trainingen uitdaagt, kun je ook je gedachten trainen. Met positieve gedachten kun je voorkomen dat werkstress verergert. Vraag je af hoe je je zou willen voelen op je werk en wat je daarvoor moet doen. Bedenk ook of de manier waarop jij tegen dingen aankijkt daarbij een rol kan spelen. Door je bewust te zijn van de manier waarop je tegen dingen aankijkt, kun je werkstress eerder herkennen. Door je gedachten bewust te sturen kun je beter omgaan met stressvolle situaties of werkstress voorkomen. Wil je beter leren focussen op positieve gedachten, ga dan naar het onderdeel Bewustzijn.

Aan de slag met Bewustzijn >>


Wil je de hele zelfhulpmodule volgen omdat je graag op verschillende onderdelen wil werken aan het herkennen en voorkomen van een burnout? Dat kan natuurlijk ook: start de zelfhulpmodule. Of lees eerst meer informatie over de zelfhulpmodule.