Inloggen Account aanmaken

Werk, stress en leefstijl

Werk, stress en leefstijl

Je leefstijl heeft invloed op werkstress. Voldoende rust nemen, gezond eten en drinken en regelmatig bewegen, vormen de basis van een gezonde leefstijl. Een goede balans zorgt ervoor dat je minder gevoelig bent voor werkstress en dat je een periode waarin er meer van je gevraagd wordt gemakkelijker kunt volhouden. Aandacht voor je leefstijl betekent ook dat je naast de inspanning die er dagelijks van je gevraagd wordt voldoende tijd neemt voor ontspanning.

Stress op je werk

Ritme en regelmaat verminderen werkstress. Ga aan het einde van de werkdag na wat je allemaal hebt gedaan. Geef jezelf een complimentje voor wat je hebt bereikt en maak een lijst voor wat je morgen gaat doen. Zeg tegen jezelf: vandaag is het genoeg! Zorg ook voor een ritueel om voor jezelf te markeren dat de werkdag voorbij is en dat je weer thuis bent. Wil je meer weten over wat je zelf kan doen om een gezonde werk- en leefstijl te krijgen? Kijk dan bij het onderdeel Stress op je werk van de zelfhulpmodule.

Aan de slag met Stress op je werk >>

Leefstijl

Een goede balans tussen activiteiten die energie geven en activiteiten die energie kosten, voorkomt werkstress. Sporten geeft bijvoorbeeld lichamelijke én geestelijke energie. Bewegen in het algemeen stimuleert het denkproces. Daarom tekenen we tijdens een gesprek vaak figuurtjes of wiebelen we op onze stoel. Door je leefstijl onder de loep te nemen, kun je je gevoeligheid voor stress eerder herkennen. Een gebalanceerde leefstijl maakt je weerbaarder tegen werkstress. Direct hiermee aan de slag? Ga naar het onderdeel Leefstijl.

Aan de slag met Leefstijl >>


Wil je de hele zelfhulpmodule volgen omdat je graag op verschillende onderdelen wil werken aan het herkennen en voorkomen van een burnout? Dat kan natuurlijk ook: start de zelfhulpmodule. Of lees eerst meer informatie over de zelfhulpmodule.